7de t/m 12de jaar

 
Het kind is nu schoolrijp; er komt een scheiding tussen de mentale en de gevoelswereld; het kind hunkert naar informatie; is van nature leergierig, nieuwsgierig, ondernemend. In het Westen worden de kinderen vooral op het mentale aangesproken, waardoor zij al zeer jong van hun gevoel vervreemden.

Hierdoor gaan zij of verstandelijk de levensvragen beantwoorden of zij leren de levensstroom gevoelsmatig te volgen.
Hopelijk komen beide weer tezamen en gaan zij voelen met het hoofd en denken met het hart.

Het kind leert in deze periode de sociale rangorde kennen en leert zich van de groep te onderscheiden. Ben ik een doener, een kunstenaar, een genezer, bouwer of dromer?
Dit ben ik wel, dat ben ik niet; het bevestigt zijn individualiteit ten opzichte van de buitenwereld.

Rond het elfde jaar zijn meisjes meisjes en jongens jongens; bestaande contacten verdwijnen; de eigenheid neemt steeds meer vorm aan.

Op 12 jarige leeftijd kijkt het kind terug en vooruit; leert, als het goed is, om niet perfect te hoeven zijn.

Op 13 jarige leeftijd is het kind zeer absoluut: je bent voor of tegen hem.

Reacties zijn gesloten.